RemeCare alweer een stap dichter bij terugbetaling

14 September 2020

Studies hebben aangetoond dat Remote Patient Monitoring (RPM) voordelen biedt aan patiënten, medische teams en zorgsystemen. Met RemeCare willen we deze technologie beschikbaar maken voor het grote publiek. Daarom werken we samen met overheidsinstanties om RemeCare te erkennen als een terugbetaalde medische kost.

De weg naar terugbetaling bestaat uit drie opeenvolgende niveaus. Level 1 erkent het platform als een gecertificeerd medisch hulpmiddel (CE). RemeCare was een van de eerste vier apps die deze erkenning kreeg in januari 2019. Level 2 geeft aan dat een applicatie veilig connecteert met andere Belgische e-health applicaties. Level 3 applicaties hebben hun sociaal-economische meerwaarde aangetoond en worden gefinancierd na positief advies van RIZIV op hun terugbetalingsaanvraag.

Vandaag is RemeCare goedgekeurd als een level 2 applicatie. Hiermee voldoet RemeCare aan alle opgelegde criteria betreffende authenticatie, beveiliging en het gebruik van lokale e-Health-diensten. Deze goedkeuring is een belangrijke mijlpaal op onze weg naar terugbetaling. Het is een bevestiging van vertrouwen van de lokale autoriteiten in RemeCare.

Use-cases in verschillende Belgische ziekenhuizen hebben dit vertrouwen gerechtvaardigd. Een recent gepubliceerde studie toonde aan dat patiënten die via het RemeCare-platform werden gevolgd een hoge therapietrouwheid vertoonden bij orale chemotherapie (98,7%). Patiënten gaven ook aan dat het patiëntgerapporteerde uitkomstsysteem (PROM) nuttig was in de communicatie met de zorgverlener en dat ze meer controle hadden over hun behandeling.

Wij danken graag iedereen die ons in deze missie ondersteunt, daarbij ook het RIZIV/INAMI, FOD Volgsgezondheid, Agoria, beMedtech, FAGG en mHealthBelgium.

Over RemeCare

RemeCare geeft zorgverleners een beeld van de volledige patiëntervaring. Hierdoor kan men datagedreven beslissingen te nemen om de best mogelijke zorg aan patiënten aan te bieden. Via RemeCare worden patiënten op afstand gevolgd tussen ziekenhuisbezoeken om de continuïteit van de zorg te garanderen.

In de mobiele applicatie kunnen patiënten dagelijks hun medicatie-inname, vitale functies, symptomen en bijwerkingen melden. Op basis van deze zelfgerapporteerde uitkomsten kan het zorgteam de patiënt passend advies geven of indien nodig een ziekenhuisbezoek aanvragen.

Share

Recent nieuws

Lees hier onze laatste nieuwsberichten

Incontinentie en ouder worden: 3 mythes ontkracht

Algemeen

13 Februari 2023

Incontinentie en ouder worden: 3 mythes ontkracht

Naarmate we ouder worden, ondergaat ons lichaam allerlei veranderingen die onze lichamelijke en geestelijke gezondheid kunnen beïnvloeden. Een veelvoorkomend probleem…

Lees meer
2 Studenten hoger onderwijs: Medewerker Magazijn (zomermaanden)

Algemeen

05 Januari 2022

2 Studenten hoger onderwijs: Medewerker Magazijn (zomermaanden)

Wat houdt de job in? Je ondersteunt de magazijniers in allerhande taken. Je werkt mee aan een minimale doorlooptijd en…

Lees meer
Een belangrijke mijlpaal voor Remedus

Algemeen

14 Oktober 2021

Een belangrijke mijlpaal voor Remedus

Mediq en Remedus bundelen hun krachten om zich te versterken op het gebied van zorg in de thuisomgeving, zorgoplossingen en…

Lees meer