Patiënt ondersteunende diensten

08 November 2016

De kracht van ‘patient support programs’ (PSP)

Patiënten hebben steeds vaker inspraak bij de beslissingen die hun zorgprofessionals nemen. Dat is belangrijk voor de betrokkenheid van de patiënt en een van de elementen in het zorgpad waar ondersteuningsprogramma’s echt een verschil kunnen maken.

Aanverwante gezondheidsinitiatieven zijn vaak versnipperd, duur en traag implementeerbaar. Het flexibele Remecare platform stelt de farmaceutische industrie, ziekenhuizen en zorgprofessionals in staat om de gezondheidsuitkomsten van patiënten, zoals het juist nemen van medicatie en de levenskwaliteit te verbeteren.

Echte oplossingen voor echte problemen

In 2020 zullen er meer 65-plussers zijn dan kinderen jonger dan 5 jaar. Deze cijfers zijn niet alleen interessante feiten, ze vormen ook de basis voor een disruptieve trend in de gezondheidszorg. Er is behoefte aan innovatieve, op uitkomsten gebaseerde zorgverlening door middel van digitale, gepersonaliseerde gezondheidszorg, aanverwante verpleegkundige diensten en technologieën.

Het succesvolle patiëntenondersteuningsprogramma: meer dan alleen digitaal

Een mix van menselijke interacties en digitale gezondheidsoplossingen verwezenlijken, betekent navigeren door een complexe omgeving van IT-beveiliging en compliance-eisen. Daardoor ontstaat de behoefte om de juiste partner te vinden die kosteneffectieve oplossingen op maat kan leveren. Die moeten farmaceutische bedrijven en zorgverleners in staat stellen om de resultaten en betrokkenheid van patiënten te verbeteren.

Een menselijke dimensie toevoegen in patiëntenondersteuningsprogramma’s door zich te richten op educatie, symptoombestrijding, sociale en emotionele ondersteuning, ziekte-inzicht, praktische en financiële ondersteuning, kan echt een verschil maken voor patiënten en hun familie.

Een win-winsituatie

Een effectief patiëntenondersteuningsprogramma moet zowel van zorgprofessionals als van patiënten de volle medewerking krijgen – dat betekent dat beide groepen er hun voordeel in moeten kunnen zien. Zorgverstrekkers moeten er ook zeker van zijn dat het programma hun activiteiten niet vervangt, dat de aan de patiënt verstrekte informatie correct, evenwichtig en op evidentie gebaseerd is en dat de boodschappen niet in tegenspraak zijn met of in de plaats komen van professioneel advies.

Een goed gestructureerd patiëntenondersteuningsprogramma moet artsen tijd doen besparen en moet makkelijk uit te voeren zijn, zodat zij zich kunnen richten op de medische aspecten van de patiëntenzorg. Het uiteindelijke doel is effectieve en efficiënte zorg.
 

Actiegerichte resultaten en communicatie

Patiëntenuitkomsten succesvol beïnvloeden en verbeteren, vereist educatie, gedragsveranderingen en door de patiënt gerapporteerde uitkomsten via een betrouwbare eenvoudige technologie.

Met het Remecare-platform combineert u deze elementen in een paar eenvoudige stappen tot een holistische patiëntenbegeleiding. Werk samen met ons ervaren team om uw patiëntenzorgtraject uit te bouwen dat de opstart en follow-up van behandelingen thuis ondersteunt voor chronische aandoeningen, waaronder kanker, hartfalen, reuma, darmziekten, zenuwziekten, psoriasis,…  Onze specifieke en op maat gemaakte programma’s helpen de therapietrouw en levenskwaliteit te verbeteren en zorgen ervoor dat uw zorgpad succesvol is. 

  • Informeren op basis van regels en algoritmen

Informeer uw patiënten consequent. Patiënten zijn in staat om aan te geven wanneer en op welke manier ze een geheugensteuntje willen krijgen om hun medicatie te nemen. Remecare informeert ook het zorgteam als er interventie nodig is op basis van de regels en algoritmes die ingesteld zijn. Het Remecare-platform stelt zorgprofessionals in staat om alle parameters te bewaken, met patiënten te communiceren en de gerapporteerde patiëntenuitkomsten te monitoren.

  • E-mail

Berichten kunnen worden verzonden op basis van tijd, kunnen worden getriggerd door een actie, kunnen gebaseerd zijn op een vooraf gedefinieerde doelgroep, of worden verzonden op basis van specifiek gedrag. Personaliseer berichten en educatieve inhoud om de relevantie te verbeteren en de betrokkenheid te vergroten.

  • Tekstberichten

Zet selectief korte tekst- of sms-berichten in om de gewenste acties te activeren. Moedig patiënten aan om medicatie in te nemen of betrek hen met interessante inhoud op basis van configureerbare of geautomatiseerde regels.

 

Uniek

Elk ziekteverloop is verschillend. Iedere patiënt is anders en ervaart zijn aandoening anders. Daarom wordt elk patiëntenondersteuningsprogramma aangepast aan de uitdagingen van de patiënt en aan de zakelijke behoeften van onze partners.

Remedus’ beproefde aanpak resulteert in een hogere betrokkenheid en substantieel betere uitkomsten bij de patiënt, zoals therapietrouw en levenskwaliteit, en dat op alle therapeutische gebieden, in alle demografische categorieën en bij alle geneesmiddelentoedieningsmethodes.

 

 

Share

Recent nieuws

Lees hier onze laatste nieuwsberichten

Een belangrijke mijlpaal voor Remedus

Algemeen

14 Oktober 2021

Een belangrijke mijlpaal voor Remedus

Mediq en Remedus bundelen hun krachten om zich te versterken op het gebied van zorg in de thuisomgeving, zorgoplossingen en…

Lees meer
Covid-19 patiënten vervroegd naar huis dankzij telemonitoring

Algemeen, Innovatie, Innovatie Trajecten

21 Juni 2021

Covid-19 patiënten vervroegd naar huis dankzij telemonitoring

RemeCare ondersteund de Aalsterse ziekenhuizen OLV en A.S.Z. om coronapatiënten vervroegd naar huis te laten gaan en extra hospitalisaties te…

Lees meer
Succesvolle implementatie van thuishospitalisatie: de randvoorwaarden

Algemeen

29 April 2021

Succesvolle implementatie van thuishospitalisatie: de randvoorwaarden

Op 21 april 2021 organiseerde Kom Op Tegen Kanker een debat over thuishospitalisatie bij de behandeling van kanker. Zorgverleners, patiëntvertegenwoordigers…

Lees meer